Melatonina – Hormonul tineretii

Melatonina

Hormonul melatonina este produs de glanda pineala (epifiza), o structura conica aflata in creier. Schema dupa care organismul produce melatonina este aceasi ca pentru alti hormoni ‘’ antiimbatranire’’, hormoni de crestere ( HGH) si dehidroepiandriosteron (DHEA). La varsata mica melatonina este produsa din abundenta. La pubertate, melatonina incepe sa scada si continua sa se diminueze treptat o data cu varsta. Conform cercetarilor facute de Facultatea de Medicina de la Harvard, lucrurile nu stau tocmai asa. Cercetatorii afirma ca persoanele mai in varsta care fac tratament cu aspirina produc  rezultate false din cauza ca aspirina reduce nivelul melatoninei in organism.

Cercetarile au aratat ca melatonina, poate avea pe termen lung multe efecte importante asupra organismului. Ca unul dintre cei mai puternici antioxidanti descoperiti vreodata  – cu nivel mai crescut de eficienta decat vitamina C, vitamina E, si beta-caroten, melatonina ajuta  la prevenirea celor mai frecvente reactii deunatoare ale oxidarii. In felul acesta, melatonina poate preveni modificarile care duc la hipertensiune sau la atac de cord si poate reduce riscul unor forme de cancer.S-a descoperit ca stimuleaza sistemul imunitar; are un rol major in producerea estrogenului, a testosteronului si posibil si in producerea altor hormoni, ajutand la prevenirea cancerului sistemului  reproducator: incetineste dezvoltarea proceselor maligne. Studii recente arata ca, daca melatonina este luata dimineata, cresterea tumorilor poate fi accentuata, doar daca este luata seara, cresterea tumorilor tinde sa incetineasca. In plus, cum melatonina este secretata ciclic, cand se intuneca si la sfarsitul fiecarui zile, hormonul ne ajuta sa ne adaptam ciclului diurn/nocturn. Astfel, melatonina ajuta la reglarea somnului.

Cercetarile asupra melatoninei continua si, o data cu ele, se acumuleaza si cunostintele despre functiile melatoninei in corp si despre efectele suplimentelor de melatonina.

Atat studiile pe oameni cat si celelalte date arata ca suplimentele de melatonina pot fi eficiente si lipsite de efecte secundare pentu personaele care sufera de insomnie, pentru copii cu autism, epilepsie, sindrom Down , tetrapareza spastica si alte probleme care pot da insomnie. Cercetarile efectuate pe animale si alte cercetarii de laborator arata ca suplimentele de melatonina pot ajuta la prevenirea bolilor legate de imbatranire si poate prelungi viata . Melatonina poate fi luata si pentru a diminua simptomele sindromului PMS (Premenstrual Sistem ) si pentru stimularea sistemului imunitar .

De asemenea, previne pierderea memoriei, ateroscleroza, atacul cerebral si trateaza boala Alzheimer.

Desi nu s-au descoperit efecte toxice ale melatoninei, este un hormon puternic si unii cercetatori considera ca exista persoane care nu ar trebui sa ia acest supliment pana nu se vor obtine mai multe informatii in legatura cu el. In aceasta categorie intra femeile gravide si cele care alapteaza; persoanele cu alergii severe sau boli autoimunitare; persoanele cu cancer de sistem imunitar, cum sunt limfomul si leucemia; copiii sanatosi  care produc cantitati suficiente de melatonina. Deoarece s-au constatat ca dozele mari de melatonina actioneaza ca niste anticonceptionale, femeile care doresc sa ramana insarcinate trebuie sa evite sa ia melatonina in suplimenete.

Melatonina trebuie luata cu doua ore sau mai putin inainte de culcare. Luate astfel, are rolul de a ingera si a asimila hormonul in acelasi timp cu momentul cand se produc varfurile naturale ale productiei de melatonina. Cea mai buna formula este cea care va ofera 7 ore de somn; forma de administrare sublinguala este cea mai potrivita daca sunteti bolnav sau daca suferiti de malabsorbtie. Cand va treziti dupa melatonina, trebuie sa fiti refacuti- nu obositi sau epuizati. Daca va simtiti epuizati, puteti reduce doza ( pentru a afla cum sa mentineti nivelul zilnic obisnuit vezi articolul – Mentinerea nivelului natural de melatonina.)

Pentru informatii despre alti hormoni antiimbatranire vezi articolul DHA.

Sursa: Phyllis A. Balch – Nutritie si Biotratamente

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>