Sindrom de Malabsorbtie

Sindrom de Malabsorbtie

Malabsorbtie este incapacitatea corpului de a absorbi cum trebuie vitaminele, mineralele si nutrientii din alimentatie. Chiar daca dieta este adecvata, individual cu malabsorbtie dezvolta diferite deficient nutritionale. Problema poate aparea ca urmare a dereglarii digestiei, a absortiei deficitare  a nutrientilor in fluxul sangvin din tractul digestive ( in special intestinal subtire) sau din ambele motive.

Simptomele obisnuite ale simdromului de malabsorbtie sunt constipatia, diareea, pielea uscata, oboseala, gazele, problemele mintale ca depresia psihica sau incapacitatea de concentrare, crampele musculare si/sau slabiciunea, simdromul premenstrual  (PMS), steatoareea (scaune decolorate indesate si grase), tendinta de a face usor vanatai, tulburarile de crestere, parul subtire, pierderile inexplicabile in greutate si dificultati de vedere , mai ales cu vederea nocturna . Poate fi in prezent si disconfortul abdominal. Este tipica o combinatie intre anemie, diaree si pierdere in greutate. Oricum la unii indivizi, apare periodic obezitatea, daca grasimnea se depune in tesuturi in loc sa fie folosita correct de organism. In plus, in asteptarea nutrientilor de care are nevoie dar pe care nu il absoarbe, organismul incepe sa ceara din ce in ce mai multe alimente, ceea ce duce la consumul de multe calorii din grasimii.

Tulburarile digestive fac parte din cele mai obisnuite probleme de sanatate de astazi. Dereglarile de digestive duc la malabsorbtia, pentru ca, daca alimentele nu sunt descompuse cum trebuie, nutrientii pe care ii contin nu se pot absorbi in tesutul intestinal. Tractul intestinal, pancreasul , ficatul si colecistul joaca un rol in absorbtia nutrientilor, ca urmare, orice intervine in buna functionare a oricarui dintre aceste organe poate duce la dereglarea digestiei. Cativa factori care pot contribui la aceasta dereglare sunt lipsa unui nivel adecvat de enzime digestive, alergiile alimentare, o dieta deficitara in nutrient, cum ar fi vitaminele B necesare pentru producerea enzimelor digestive, si boli ale pancreasului, colecistului, ficatului si tractul biliar din care rezulta lipsa bilei si a enzimelor esentiale. Desi orice tip de nutrient poate fi afectat de o digestive proasta, lipidele (grasimile) sunt cel mai des  afectate. In afara de deficientele nutritionale, incapacitatea de a digera bine alimentele cauzeaza si problemele gastrointestinale. Alimentele indigeste fermenteaza in tractul intestinal, cauzand gaze, balonare, dureri abdominale si ormalt.

Chiar daca alimentele sunt bine digerate, poate exista o disfunctie care impierdica preluarea nutrientilor de catre fluxul sangvin, pentru a hrani organismul. Afectarea peretilor intestinali, prin care nutrientii sunt absorbiti, poate fi una din aceste deficient. Suferinta ca boala celiaca. Boala Crohn, colita, diverticulita, sindromul de ormalt iritabil, intoleranta la lactoza, infestarea cu paraziti si  consumul excesiv de alcool, antiacide sau laxative pof afecta intestinele. Constipatia cronica si/sau diareea pot avea acelasi rezultate. Alta problema este timpul prea rapid de transit intestinal, care face ca nutrientii sa fie ormalt din corp ca deseuri, inainte sa fie absorbiti. Terapia cu radiatii, tratamentele cu digitalina si operatiile chirurgicale prin care se scurteaza tractul intestinal reduc zona de absortie a intestinului subtire.

Alti factori care pot contribui la proasta functionare a mecanismului de absorbtie sunt dieta saraca, excesul de mucus care acopera suprafata intestinelor ( cel mai adesea rezulta din consumul excesiv  de alimente procesate, stimularea ale productiei de mucus), un dezechilibru in flora bacterial intestinala, cum ar fi candidoza, folosirea unor medicamente ca neomicina ( un antibiotic), colchicine (medicament contra gutei) si colestiramina ( medicament pentru scaderea nivelului colesterolului), alergiile alimentare si boli cum ar fi cancerul si SIDA. Persoanele care au SIDA sunt deosebit de predispose la problem de malabsorbtia din cauza diareei, a pierderii apetitului si a dezvoltarii ecesive de Candida albicans in tractul digestive. Obstructiile sistemului limfatic pot perturba si ele absortia nutrientilor.

Indiferent cat de buna este dieta sau cat de multe suplimente luati, daca suferiti de simdromul de malabsorbtia veti avea deficient nutritionale, ceea ce va crea alte problem. Dereglarea absortiei proteinei poate produce edeme ( umflarea tesuturilor din cauza retentiri de lichide). O lipsa de potasiu poate determina slabiciunea musculara si problemele cardiovasculare. Anemia este o urmare a lipsei de fier si de acid folic. Carenta de calciu si Vitamina D duce la degradarea osoara si la tetanie, o suta catacterizata prin spasme musculare dureroase si tremor. Vanataile apar repede din cauza lipsei de Vitamina K, iar pierderea vederii nocturne este produsa de carenta de Vitamina. Malabsorbtia se autodeclanseaza: problemele de absortie a vitaminelor B si de transfer de aminoacizi prin peretii intestinului se interfereaza cu producerea enzimelor digestive necesare si cauzeaza in continuare, malabsorbtia, cata vreme acesti nutrient sunt esentiali procesului de absortie in sine. Rezulta un cerc vicios.

In afara faptului ca este o stare grava in sine, malabsorbtia este si un factor generator al altor ormal medicale si fizice. Pentru echilibru, corpul are nevoie de tori nutrientii, pentru ca lucreaza impreuna. Daca exista o carenta a unui simplu nutrient, corpul nu poate functiona in continuare  cum ar trebui  si se pot dezechilibra o multime de lucruri. Rezultatul este boala. Malabsorbtia este un factor comun care contribuie la o paleta larga de boli cum sunt cancerul, bolile de inima, osteoporoza si pentru ca functia imunitara este afectata de lipsa  nutrientilor necesari – toate tipurile de infectii.

Malabsorbtia este un factor important si in procesul de imbatranire si poate fi luata in seama cand unele persoane par a imbatrani mai repede decat altele. Pe masura ce imbatranim, tractul intestinal  ‘’ iese din forma’’ si invelisul incepe sa se acopere cu materie fecala dura si cu mucus, care fac diferenta absortia nutrientilor. Este unul dintre motivele pentru care batranii au nevoie sa consume cantitati mai mari de nutrient. Aceasta este si motivul pentru care trebuie sa pastreze ormal curat. Depozitele de fecale pot irita terminatiile nervilor din colon, ducand la colonel spastic sau inflamat. Ambele situatii intervin in fuctionarea intestinelor si in absortia corecta a nutrientilor. In plus, depozitele care se acumuleaza se altereaza cu timpul, eliberand toxine care pot infiltra in fluxul sangvin otravind tesuturile si organelle.

Persoanele care au sindromul de malabsorbtia trebuie sa ia mai multi ormalt decat celelalte persoane, ca sa completeze sis a trateze cum trebuie problema. Cel mai bine este ca nutrientii suplimentari sa patrunda prin tractul intestinal cat mai mult posibil. Cand se ia suplimente, cele cu absortie controlata sau tabletele mari de nurienti trebuie evitate. Multi dintre cei care au sindromul de malabsorbtia nu pot digera suplimentele sub foarna de tablete; unii chiar le elimina intregi in scaun; injectiile, pudra, lichidele si pastilele de supt ofera ormalt  in forme mult mai usor de asimilat, fiind,  deci, preferabile.

In afara de alte indicatii special, dozele recomandate aici sunt pentru adulti. Pentru copiii intre 7 si 17 ani, reduceti doza la trei patrimi din cantitatea recomandata. Pentru copiii intre 6 si 12 ani, folositi jumatate din doza recomandata, iar pentru copii sub 6 ani, folositi un sfert din cantitatea recomandata.

Nutrientii

Supliment                                    Doza recomandata                                                OBSERVATII

Foarte important

Acidophilus

1 lingurita de 3 ori pe orma stomacul gol Necesar pentru absortia si prelucrarea multor nutrient. Folositi o formula fara lactoza.

Dioxy DC-3

Conform indicatiilor de pe eticheta

Distruge bacteriile daunatoare din tractul intestinal si curate sangele.

Multivitamine si minerale mixte

Conform indicatiilor de pe eticheta

Echilibreaza balanta nutrientilor intr-o forma care permite o absortie mai rapida si mai eficienta.

Vitamina B complex – injectii

 

 

 

Plus, suplimentar vitamina B12 – injectii

Si extract de ficat – injectii sau

Vitamina B complex plus – suplimentar vitamina B 12

Si

Vitamina B6 ( pirodoxina) si acid folic

 

 

 

2 cc de 2 ori pe saptamana sau conform indicatiilor de pe eticheta

 

1 cc de 2 ori pe saptamana sau conform indicatiilor medicului. Conform indicatiilor de pe eticheta

1000 mg de 3 ori pe zip e stomacul gol.

 

50 mg de 3 ori pe zi

400 mcg de 3 ori pe zi

Pentru corectarea carentelor de vitamina . Injectiile (sub supraveghere medicala) sunt cele mai bune.

Necesara pentru digestia ormal si prevenirea anemiei.

Surrsa buna de vitamina B si alti nutrient valorosi.

Daca nu se gaseste injectii,   folositi o forma de supt, sublingual sau spray.

Important

Bioperina (Bioperine sau Bioperine 10)

Conform indicatiilor de pe eticheta Creste absortia de nutrient si ajuta digestia.

Calciu

Conform indicatiilor de pe eticheta

Necesarpentru mentinerea sanatatii oaselor. Formati o forma chelate de citrate de calciu

Complex de aminoacizi in forma libera

Conform indicatiilor de pe eticheta, de 3 oi pe zi, pe stomacul gol

Necesar pentru ca proteinele nu sunt descompuse bine in aminoacizi necesari functiilor vitale.

Inflazyme Forte

2 tablete la fiecare masa

Enzime echilibrate si puternic inhibitor al inflamatiei

Magneziu

Conform indicatiilor de pe eticheta

Important pentru producerea energeiei. Ajuta la absortia calciului si a potasilu. Folositi o forma chelate.

Usturoi

Conform indicatiilor de pe eticheta. Luati la mese

Ajuta digestia si sustine vindecarea tractului digestive. Folositi o forma lichida

Vitamina C cu bioflavonoizi

2000-8000 mg zilnic in doze divizate. Luati cu suc

Necesare pentru stimularea functiei immune pentru absortia nutrientilor, Folositi o forma de pudra temporara.

Vitamina E 200 UI zilnic sau 400 UI la doua zile

Antioxidant essential, activeaza circulatia si este necesara pentru refacerea tesuturilor. Folositi forma d-alfa-tocoferol.

Util

Enzime proteolitice sau complex de multienzime

 

 

cu enzime pancreatice

Conform indicatiilor de pe eticheta, de 3-6 ori pe zi. Luati la mese si intre mese.

 

Conform indicatiilor de pe eticheta, de 3 ori pe zi la mese

Necesare pentru digerarea proteinei si descompunerea carbohidratilor si a grasimilor

Esential Fatty Acid Complex

Conform indicatiilor de pe eticheta

Pentru refacerea celulelor in peretii intestinali sic a ajutor in folosirea corecta a grasimilor

Liquid Liver Extract

Conform indicatiilor de pe eticheta

 

Ajuta la prevenirea anemiei si aprovizioneaza necesarul de vitamina B in forma naturala.

Multivitamine si complex de minerale

 

 

 

Plus

Complex de carotenoide

Conform indicatiilor de pe eticheta

 

 

 

Conform indicatiilor de pe eticheta

Inlocuiesc nutrientii pierduti. Mineralele sunt cheia folosirii proteinei si a vitaminelor. Folositi o forma de pudra care nu reactioneaza la alergeni si ciuperci.

 

Zinc

 

Plus

cupru tablete de supt

1 tableta de supt de15 mg de 3 ori pe zi, timp de 1 luna. Nu depasiti 100 mg zilnic din toate suplimentele 3 mg zilnic.

Ajuta la prepararea enzimelor digestive si la absortia proteinei

 

Necesar echilibrul cu zincul

 

Plante

  • Lucerna, radacina de papadie, semintele de fenicul, ghimbirul si urzica sunt bogate in minerale si ajuta organismul sa absoarba nutrient.
  • Aloe vera si menta ajuta la digestive.
  • Piperul negru contine piperina, care ajuta la digestive si la absorbtia nutrientilor.
  • Buchu reduce inflamatia colonului si a membrelor mucoasei
  • Gentiana ajuta la functionarea colonului, ficatului si pancreasului.

Precautii: Nu luati gentian pe cale orala mai mult de sapte zile la rand, pentru ca poate distruge flora intestinala. Nu o folositi in timpul sarcinii.

Daca suferiti de boli cardiovasculare, diabet sau glaucom, folositi-o numai sub supraveghere medicala.

  • Algele marine rosii si rubarba sunt foarte bune pentru bolile de colon.
  • Stevia galbena ajuta la activarea colonului si a ficatului.
Sursa: Phyllis A. Balch – Nutritie si Bioelemente

 

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>