Ciupercile – „simple” delicii culinare?

Ciupercile – o „bombă” de sănătate!

 fly-agaric-468788_1280

 Când aud de ciuperci, unele persoane, purtate de spiritul de basm, se duc cu gândul la „Alice în țara minunilor” sau  la „Povestea celor trei ursuleți” și la puterile miraculoase ale ciupercilor.  Însă în spatele acestor povești nu se află doar fantezie și imaginație. Ele sunt de fapt o aluzie la foloasele reale ale ciupercilor. Da, ciupercile te pot face mai mare, îți pot da energie, te pot feri de boli și infecții, fiind pline de proteine, vitamine, minerale, aminoacizi, antibiotice și antioxidanți.

Nu toți oamenii sunt fani ai acestui rod aparte al pădurii. Dar cei ce cutreieră cu frenezie pădurile, căutând prin solul lor umed aceste ciudățenii minunate, cunosc foarte bine beneficiile pe care le aduc ciupercile sănătății. Iată câteva foloase descoperite atât în urma experienței tradiționale, cât și a unor studii nutriționale recente. Ciupercile ajută la reglarea colesterolului, previn cancerul de sân și de prostată, sunt adjuvant în diabet, în controlul greutății și în stimularea sistemului imunitar.

Ciupercile fac parte din regnul Fungilor, multe dintre ele fiind comestibile, printre care ciupercile din ordinul AgaricusBoletaceae, și Hypocreaceae. În cadrul acestora, există multe nume secundare ale diferitor specii. Unele dintre ele sunt saprofite sau organisme (plante fără clorofilă) care prosperă deoarece își extrag nutrienții din plantele sau organismele moarte sau care sunt în descompunere. Altele sunt micorizale, adică au o relație de simbioză cu un copac, ceea ce asigură nutrienți atât ciupercilor, cât și copacului. Ciupercile diferă mult în ce privește culoarea, textura, forma și proprietățile.

În lume există aproximativ 140 000 de specii de fungi ce formează ciuperci, însă oamenii de știință estimează că sunt clasificate doar 10% dintre ele și doar 100 de specii sunt studiate pentru potențialele lor foloase în privința sănătății sau a aplicațiilor lor în medicină.  Iată câteva dintre cele mai renumite beneficii ale ciupercilor.

Notă: Demn de remarcat este că pentru a putea beneficia de valoarea lor nutrițională, ciupercile trebuie să fie gătite. Peretele celular al ciupercilor constă în chitină, ceea ce le dă acea rigiditate. Prin gătire, acesta cedează, făcându-le mai nutritive!

Câteva foloase oferite de minunatele ciuperci

Nivelul colesterolului: Ciupercile furnizează proteine bune, deoarece nu au colesterol sau grăsime și sunt sărace în carbohidrați. Fibrele și anumite enzime din ciuperci scad și ele nivelul colesterolului. Mai mult, prin conținutul lor ridicat de poteine bune, ajută  la scăderea colesterolului. Echilibrarea nivelului de colesterol LDL („colesterolul rău”) și de colesterol HDL („colesterolul bun”) este esențială pentru prevenirea mai multor afecțiuni cardiovasculare precum ateroscleroza, infarctul și accidentul vascular cerebral.

Anemia: Este știut că bolnavii de anemie au un nivel scăzut de fier în sânge, ceea ce se manifestă prin stări de oboseală, dureri de cap, o funcție neuronală redusă și probleme digestive. Ciupercile sunt o sursă bogată de fier, iar peste 90% din valoarea nutritivă a fierului este absorbită în organism, ceea ce favorizează producerea de celule roșii, ajutându-i pe oameni să fie sănătoși și să funcționeze la potențialul lor maxim.

Cancerul de sân și cancerul de prostată: Ciupercile sunt foarte eficiente în prevenirea cancerului de sân și de prostată grație prezenței însemnate a beta-glucanului și a acidului linoleic, ambele având efecte anticarcinogene. Dintre cele două, acidul linoleic este deosebit de util în suprimarea efectelor dăunătoare ale excesului de estrogen. Estrogenul în exces constituie una dintre cauzele cancerului de sân la femeile ce au trecut de perioada de menopauză. Beta-glucanul, pe de altă parte, inhibă creșterea celulelor canceroase în cazul bolnavilor de cancer de prostată, numeroase studii dovedind proprietățile antitumorale ale ciupercilor folosite terapeutic.

Diabet: Ciupercile constituie o alimentație ideală pentru diabetici. Nu au grăsimi, nu au colesterol, au un nivel scăzut de carbohidrați, un nivel mare de proteine și o gamă variată de vitamine și minerale. În plus, ele conțin multă apă și multe fibre. Mai mult, ciupercile conțin insulină naturală și enzime, ceea ce ajută la descompunerea zahărului și a amidonului din alimente. De asemenea, ciupercile sunt renumite pentru anumiți compuși ce contribuie la buna funcționare a ficatului, a pancreasului și a glandelor endocrine, favorizând astfel producerea de insulină și reglarea nivelului acesteia în organism. Diabeticii suferă adesea din cauza infecțiilor, îndeosebi la nivelul membrelor inferioare, a căror vindecare durează mult timp. Antbioticele naturale din ciuperci ajută la prevenirea acestor afecțiuni periculoase.

Sănătatea oaselor: Ciupercile sunt o sursă bogată de calciu, un nutrient esențial în formarea sau în întărirea oaselor. Un aport constant de calciu în alimentație poate reduce șansele de dezvoltare a osteoporozei, poate reduce durerile articulare și rigiditatea generală asociată cu degradarea țesutului osos.

Absorbția nutrienților: Vitamina D este o vitamină ce se găsește rar în legume și, în general, sub formă comestibilă este destul de neobișnuită. Totuși, această vitamină se găsește în ciuperci, fiind esențială pentru absorbția și asimilarea calciului și a fosforului. În plus, ciupercile conțin și calciu și fosfor, așa că efectele combinate ale acestor nutrienți ne dau motive întemeiate să le consumăm ori de câte ori avem ocazia.

Întărirea sistemului imunitar: Ergotioneina, un antioxidant puternic ce se găsește în ciuperci, oferă o protecție uluitoare împotriva radicalilor liberi și stimulează sistemul imunitar. Este, de fapt, un aminoacid ce conține sulf, element de care organismul multor oameni dispune foarte puțin. Probabil nu sunt conștienți de acest lucru și nici nu sesizează efectele. Acestea fiind spuse, prezența ergotioneinei – „antioxidantul extraordinar” specific ciupercilor –  poate oferi un stimulent puternic pentru sănătatea sistemului imunitar.

De asemenea, ciupercile conțin antibiotice naturale (similare penicilinei, care este extrasă din ciuperci); acestea inhibă dezvoltarea microbilor și a altor infecții fungice. Aceleași polizaharide, beta-glucanii, pot stimula și echilibra funcția sistemului imunitar.  De asemenea, ei pot vindeca ulcerele și rănile provocate de acestea, stopându-le dezvoltarea spre stadiul de infecție. Combinația extraordinară dintre vitamina A, complexul de vitamine B și vitamina C prezentă în ciuperci contribuie în egală măsură la intărirea sistemului imunitar.

Presiunea sângelui: Studiile asupra mai multor tipuri de ciuperci, printre care shitake și maitake, au demonstrat că sunt bogate în potasiu. Potasiul este vasodilatator, echilibrând tensiunea din vasele sanguine și reducând astfel presiunea sângelui. Presiunea ridicată a sângelui poate genera numeroase afecțiuni grave cu efecte mortale, îndeosebi infarctul sau accidentul vascular cerebral. În plus, potasiul stimulează și mărește funcția cognitivă, întrucât un flux mai mare de sânge și de oxigen la creier stimulează activitatea neuronilor. Studiile demonstrează că un nivel mai mare de potasiu îmbunătățește memoria și capacitatea de reținere a informațiilor.

Conținutul de cupru: Cuprul, prezent în compoziția ciupercilor, are și el numeroase efecte benefice asupra organismului. Cuprul reglează și stimulează asimilarea fierului din alimente, precum și utilizarea lui în mod corespunzător, favorizând eliberarea acestuia din rezervele principale de fier din organism, cum sunt cele din ficat. Ciupercile au, de asemenea, și un nivel ridicat de fier, astfel că atât cuprul, cât și fierul asigură sănătatea oaselor și previn anemia.

Conținutul de seleniu: Conținutul de seleniu din ciuperci este cel mai benefic element care este ușor trecut cu vederea. Principala sursă de seleniu sunt proteinele de origine animală. Totuși, ținând cont de faptul că ciupercile sunt clasificate ca fiind fungi ce se hrănesc cu materie sau organisme moarte sau aflate în descompunere, ele sunt considerate de vegetarieni cea mai bună metodă de a extrage cantitatea necesară de seleniu pentru organism. Seleniul se găsește în cantități mari în ciuperci și contribuie la sănătatea oaselor, sporindu-le rezistența și durabilitatea. În plus, seleniul întărește dinții, părul și unghiile. De asemenea, acest nutrient esențial este un puternic antioxidant, eliberând organismul de radicalii liberi și întârind sistemul imunitar. Disponibilitatea seleniului în compoziția ciupercilor diferă de la specie la specie, însă majoritatea ciupercilor consumate în mod obișnuit au niveluri importante de seleniu.

mushrooms-2678385_640

Pierderea în greutate: Poate vă vine greu să credeți, dar o dietă ce constă în proteine slabe este ideală pentru arderea grăsimilor și pentru creșterea masei musculare.  Majoritatea grăsimilor sunt arse pentru a digera proteinele, cu atât mai mult când proteinele respective sunt asociate cu un conținut scăzut de carbohidrați, nu au colesterol și nici grăsimi și sunt bogate în fibre. Aceasta este exact combinația pe care o oferă ciupercile pentru a ne ajuta să scădem în greutate. Grație densității lor în ce privește substanțele nutritive, ciupercile se ridică la un nivel mai înalt decât al majorității fructelor și legumelor, iar potrivit cercetătorilor, ciupercile se numără printre acele alimente rare pe care oamenii le pot consuma cât de des doresc fără să aibă efecte adverse.

Așadar, să profităm din plin de darurile oferite de aceste ciudățenii minunate ale pădurii. Dacă în antichitate erau considerate delicatesa regilor sau hrana exclusivă a luptătorilor romani, astăzi, savuroasele ciupercuțe sunt la îndemâna noastră, a tuturor. Să ne înfruptăm regește din ele și să ne bucurăm nu numai de gustul lor aparte, ci și de uimitoarele beneficii aduse sănătății.  Când ați consumat ultima dată hrănitoarele ciupercuțe?

fungus-1194380_640

 

Atenție!  Ciupercile care nu sunt comestibile sunt extrem de periculoase! Cele mai multe specii de ciuperci nu sunt comestibile, sunt deosebit de otrăvitoare și seamănă izbitor cu cele comestibile. Nu culegeți ciuperci din pădure dacă nu sunteți instruiți foarte bine să le identificați. Ciupercile au capacitatea unică de a absorbi materia pe care cresc, fie ea bună sau rea. Această calitate este cea care le conferă acele proprietăți atât de benefice, dar și cea care le poate face extrem de periculoase. Multe ciuperci culese din natură pot conține metale grele absorbite din mediul înconjurător, ce pot fi extrem de toxice, dar și din substanțele poluante din aer și din apă.
De asemenea, să nu aveți încredere să cumpărați ciuperci de la vânzători necunoscuți. Cumpărați doar de la producători siguri, a căror marfă este sigilată. Puteți consuma ciuperci din producție proprie în condiții controlate dacă ați cumpărat semințe (numite micelii) dintr-o sursă demnă de încredere și acreditată. O singură ciupercă otrăvitoare printre altele comestibile într-un preparat culinar poate pune în pericol viața multor oameni, provocând comă, simptome severe de intoxicare, greață, vărsături, convulsii, crampe, delir (provocat de enzimele din varietățile psihedelice). Multe specii, odată ingerate, pot fi fatale. Evitați consumul ciupercilor decolorate sau a căror culoare diferă de cea a speciilor obișnuite acceptate sau recunoscute.

 

Articol realizat și redactat de Mihaela Balint.

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>