Glutationul – Super-antioxidant și protector celular


Glutationul – Super-antioxidant și protector celular

Glutationul este un aminoacid natural ce se găsește în aproape fiecare celulă din corpul nostru. Este o tripeptidă (proteină mică) formată din trei aminoacizi – glicină, cisteină și glutamat. Este un antioxidant care neutralizează toxinele periculoase din celulele noastre pentru a ne întări sistemul imunitar și a îmbunătăți mecanismele noastre de apărare celulară. Glutationul ajută la regenerarea altor antioxidanți importanți din organism, inclusiv vitamina C și E. De asemenea, acționează ca un catalizator care ajută alte vitamine esențiale să își îndeplinească rolul. Glutationul este un protector celular cunoscut care joacă un rol major în menținerea structurii și integrității proteinei noastre celulare. Datorită proprietăților sale antioxidante și protectoare, s-a demonstrat că glutationul ajută la reducerea ridurilor și lasării pielii.

Când a fost descoperit glutationul?

Glutationul a fost descoperit pentru prima dată în extractul de drojdie și țesuturi animale în 1888 de către un om de știință, J. de Rey-Paihade. El a remarcat o substanță cu proprietatea de a reduce sulful la hidrogen sulfurat în extracte din drojdie. El a numit această moleculă „ philothion ”, termen grecesc care înseamnă „dragoste de sulf”. La momentul descoperirii lui, se credea că glutationul este o dipeptidă formată din două peptide – glutamat și cisteină. Ulterior numele a fost schimbat în glutation în 1921. În 1929, a fost descoperită o a treia peptidă, glicina.

Glutationul – Efectul lui asupra organismului

Glutationul are multe efecte asupra corpului nostru, inclusiv asupra ficatului, creierului și sistemului imunitar.

La nivelul ficatului 

Ficatul este organul natural de curățare a corpului. În timpul curățării, ficatul produce substanțe chimice toxice. Aceste toxine, dacă sunt lăsate necontrolate, pot provoca multe daune celulelor hepatice. Glutationul acționează în ficat pentru a neutraliza aceste substanțe chimice și reduce șansele de deteriorare celulară în special a ficatului. Glutationul face, de asemenea, solubile unele dintre produsele secundare ale metabolismului hepatic, astfel încât să poată fi excretate eficient de rinichi.

 La nivelul creierului 

Creierul uman consumă aproximativ 20% din oxigenul din corpul nostru. Întrucât la nivelul creierului există o mare activitate, aceasta duce la produse secundare reactive ale oxigenului, potențial dăunătoare, concentrate în creier. Glutationul, prin proprietățile sale antioxidante, neutralizează acești radicali liberi și îi împiedică să afecteze celulele creierului nostru. Disponibilitatea precursorilor de glutation în corpul nostru este direct legată de cât de mult glutation este în creier pentru a îndeplini această funcție. Cu cât sunt mai mulți precursori disponibili, cu atât creierul nostru se poate proteja de deteriorarea celulară și deci de moarte. Dovezile științifice arată că glutationul joacă un rol în formarea neurotransmițătorilor din creier, substanțe chimice care ajută la transmiterea informațiilor între celulele din creier.

Glutationul este, de asemenea, un chelator de metale, un compus care leagă metale precum mercurul și le elimină din corpul nostru. Mercurul se poate acumula uneori în celule, inclusiv în celulele creierului nostru. Glutationul mută în siguranță aceste tipuri de metale din celulele creierului nostru pentru a-i proteja integritatea.

La nivelul sistemului imunitar

Dovezile științifice arată că glutationul stimulează și susține sistemul imunitar în mai multe moduri. Atunci când organismul este afectat, are loc o creștere a stresului oxidativ, precum și a substanțelor inflamatorii. Acest lucru este valabil mai ales în infecțiile tractului respirator superior, cum ar fi pneumonia și bolile asociate. Dovezile clinice arată că efectele toxice produse de infecții precum pneumonia sunt neutralizate de glutation prevenind astfel afectarea organelor precum plămânii. În alte boli virale, cum ar fi SIDA și virusurile înrudite, nivelurile ridicate de glutation au fost asociate cu rezultate bune pentru diagnosticul HIV. În bolile bacteriene precum tuberculoza, glutationul este necesar pentru a stimula proprietățile antimicrobiene ale celulelor care luptă împotriva infecțiilor din corpul nostru. În boli grave precum sepsisul, glutationul scade cantitatea de bacterii din sânge.

Condiții care pot cauza deficit de glutation

Deficiența de glutation este mai frecventă decât ne imaginăm. Mai multe lucruri pot duce la niveluri scăzute de glutation în celulele noastre, printre care: o dietă săracă, boli cronice precum diabetul, sedentarismul, infecţiile, sistemul imunitar slăbit, stresul, vârsta (nivelurile de glutation se reduc odată cu vârsta), deficitul de glutation sintetază – o tulburare rară în care organismul nu poate produce glutation.

Riscurile deficitului de glutation

Glutationul ne detoxifică corpul de substanțe periculoase și curăță radicalii liberi periculoși care sunt produse secundare ale metabolismului nostru. Fără glutation, celulele noastre riscă să oprească această funcție antioxidantă importantă și să acumuleze excesul de toxine care pot duce la descompunerea celulelor și la deteriorarea oxidativă. Glutationul este, de asemenea, un agent de chelare care se leagă de metale precum mercurul și cadmiul din corpul nostru și reduce toxicitatea acestora pentru celule oferind protecție rinichilor. În deficiența de glutation, corpul nostru își pierde capacitatea de a ne proteja de toxicitatea de la aceste metale otrăvitoare.

Bolile asociate cu deficiența de glutation includ: boli hepatice, fibroză chistică, îmbătrânire mai rapidă, boli cronice precum pierderea auzului și probleme oculare, boli neurologice, inclusiv Alzheimer, boli cardiovasculare, inclusiv hipertensiune arterială și accident vascular cerebral, boli autoimune și boli respiratorii, inclusiv astmul.

Alte riscuri ale deficienței de glutation includ: probleme cu somnul, oboseală, creier încețoșat sau confuzie, dureri articulare sau musculare și energie redusă.

Cum poate fi suplimentat glutationul?

Glutationul este atât de esențial pentru existența noastră, încât oamenii de știință caută în continuu o modalitate de a crește nivelurile lui din celulele noastre. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, capacitatea noastră de a produce glutation scade semnificativ, predispunând corpul nostru la stresul oxidativ dăunător. Glutationul este produs în mod natural de ficatul nostru.

Însă e bine să fim proactivi și să adoptăm o abordare de bun simț pentru a crește nivelul de glutation. Ce alimente sunt bogate în glutation? Nu există alimente specifice bogate în mod natural în glutation, dar există alimente și suplimente care sunt cunoscute pentru creșterea glutationului în organism.

În esență, dacă vom consuma în mod regulat aceste alimente și suplimente enumerate mai jos ne vom bucura și de beneficiile naturale ale glutationului!

Armurariu și silimarină

Folosit de secole de medicina populară tradițională din întreaga lume, armurariul este de multă vreme lăudat ca un remediu pentru disfuncția imunitară. Mai exact, silimarina, un complex unic de flavonoide derivat din planta de armurariu, e folosită pentru afecțiuni ale ficatului și bolile tractului biliar.

Nutrienți ce conțin vitaminele B6, B9, B12 și biotină

Acești nutrienți sunt esențiali pentru a ajuta organismul să producă glutation. Cel mai bun mod (natural) de a le menține la niveluri optime este să consumați pur și simplu aceste alimente de top ce conțin acid folic:

  • Năut
  • Ficat
  • Fasole Pinto
  • Linte
  • Spanac
  • Sparanghel
  • Avocado
  • Sfeclă
  • Fasole ochi-negru
  • Broccoli

Alimente bogate în sulf

Potrivit studiilor, concentrațiile de glutation scad în ficat și plămâni atunci când aportul de aminoacizi cu sulf este inadecvat. Iată de ce este recomandat consumul legumelor crucifere bogate în sulf, care luptă împotriva cancerului, ca parte esențială a oricărui regim natural de sănătate. Acestea includ:

  • Rucola
  • Bok choy
  • Broccoli
  • Varza de Bruxelles
  • Varză
  • Conopidă
  • Kale
  • Ridiche
  • Napi
  • Năsturel

 Seleniu

Seleniul funcționează ca un puternic antioxidant și este necesar pentru ca organismul nostru să creeze glutation. Asigurați-vă că în frigiderul și cămara voastră aveți aceste alimente bogate în seleniu

  • Nuci braziliene
  • Ton galben
  • Halibut
  • Sardine (proaspete sau din conserve)
  • Carne de vită hrănită cu iarbă
  • Curcan
  • Ficat de vită
  • Pui
  • Ouă
  • Spanac

Vitaminele C și E

Vitamina C ajută la creșterea glutationului în celulele roșii din sânge și limfocite. Vitamina E este un antioxidant important care lucrează cu glutationul pentru a preveni deteriorarea de la oxigenul reactiv și protejează enzimele dependente de glutation.

Deci, lucrând împreună, vitaminele C și E ajută la reciclarea glutationului și vă pot ajuta să vă feriți de boli. Consumul acestor alimente de top bogate în vitamina C și E ar trebui să fie pe toate listele noastre de cumpărături.

Vitamina C

  • Portocale
  • Ardei roșu
  • Ardei verzi tocat, crud
  • Varză
  • Varză de Bruxelles
  • Broccoli
  • Căpșuni
  • Grapefruit
  • Guava
  • Kiwi

Vitamina E

  • Migdale
  • Spanac
  • Cartofi dulci
  • Avocado
  • Germeni de grâu
  • Semințe de floarea soarelui
  • Ulei de palmier
  • Dovleac
  • Păstrăv
  • Ulei de măsline

N-acetilcisteina

N-acetilcisteina ajută la scăderea severității și frecvenței respirației șuierătoare și a crizelor respiratorii prin stimularea glutationului și subțierea mucusului bronșic, funcționând astfel ca remediu eficient pentru astmul bronșic. N-acetilcisteina este de fapt un precursor al glutationului și s-a dovedit recent foarte eficientă în tratarea problemelor neurocognitive precum dependența, comportamentele compulsive, schizofrenia și tulburarea bipolară. 

Pentru suplimente de N-acetilcisteină: click aici

Acidul α-lipoic

S-a demonstrat clinic că acidul α-lipoic restabilește statusul glutationul total din sânge și funcția limfocitelor la pacienții cu HIV/SIDA. În plus, aceasta ajută la îmbunătățirea sensibilității la insulină și la reducerea simptomelor neuropatiei diabetice. 

Pentru suplimente de Acid alpha-lipoic: click aici

Pentru suplimente de L-glutamina: click aici

Suplimentele pe bază de glutation sunt disponibile în forme de administrare orală, locală (pe piele) sub formă de plasturi, intranazal, intravenos și ca nebulizator.

 

Pentru suplimente cu Glutation sub formă de plasturi fototerapeutici: Click aici

 Așadar, glutationul este absolut crucial pentru atât de multe aspecte vitale ale sănătății noastre, inclusiv pentru sistemul nostru imunitar, dar și pentru longevitatea noastră. Cercetările științifice și mulți experți confirmă că glutationul acționează și ca un agent puternic anticancerigen în organism. Prin urmare, merită să faci un efort pentru a-ți crește nivelul de glutation, super-antioxidantul extrem de benefic pentru sănătatea ta generală!

 

Articol realizat și redactat de Mihaela Balint

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *