Quercetina – cel mai abundent antioxidant flavonoid

Quercetina – cel mai abundent antioxidant flavonoid

Anul 2020 a adus imunitatea în lumina reflectoarelor, și pe bună dreptate. Actorii obișnuiți precum vitamina C, zincul și vitamina D au fost vedete la rang de cinste în această perioadă de pandemie. Însă un protagonist mai puțin cunoscut, și anume quercetina, și-a făcut apariția pe scena nutriției sănătoase.

Vinul roșu, ceaiul verde, varza, coacăzele. Toate au în comun quercetina.

Quercetina este un ingredient natural ce are legătură cu ceva ce ne dorim cu toții: sănătatea sistemului imunitar, sănătatea inimii, rezistență, și deci longevitate.

Ce este Quercetina?

Quercetina este considerată a fi cel mai răspândit și mai studiat flavonoid.

Quercetina este un tip de antioxidant flavonoid ce se găsește în alimentele vegetale, inclusiv legume verzi cu frunze, în tomate, în fructe de pădure și broccoli. Din punct de vedere tehnic este considerat un „pigment vegetal”, acesta fiind și motivul pentru care se găsește în fructele și legumele intens colorate, pline de nutrienți.

Considerată unul dintre cei mai abundenți antioxidanți din alimentația umană, quercetina joacă un rol important în combaterea daunelor provocate de radicalii liberi, a efectelor îmbătrânirii și a inflamației.

Numeroase studii au demonstrat că quercetina are acțiune anti-cancerigenă, antiinflamatoare și antivirală. De fapt, acest compus antioxidant puternic poate face lucruri uimitoare, mai ales în combinație cu bromelaina, o enzimă antiinflamatoare extrem de benefică pentru sănătate.

Iată de ce mulți experți recomandă consumul de alimente cu conținut de quercetină. Deși o putem obține din plin dintr-o alimentație sănătoasă, unele persoane iau acest compus sub formă de supliment concentrat pentru efecte anti-inflamatorii și mai puternice.

La ce se folosește quercetina? 

Potrivit cercetărilor, glicozidele din quercetină și alte flavonoide (cum ar fi kaempferolul și miricetina) sunt „agenți antivirali, antimicrobieni, antiinflamatori și antialergici”.

Polifenolii flavonoizi au rol deosebit de benefic în obturarea sau suprimarea căilor și funcțiilor inflamatorii. Quercetina este considerată cel mai cuprinzător și cunoscut flavonol derivat din natură, prezentând efecte puternice asupra imunității și inflamației cauzate de leucocite și alte semnale intracelulare.

Cum funcționează quercetina?

Cercetările arată că alimentele cu efect antiinflamator care conțin quercetină pot ajuta la gestionarea mai multor probleme inflamatorii de sănătate, inclusiv boli de inimă și probleme ale vaselor de sânge, alergii, infecții, oboseală cronică și simptome ale unor boli autoimune precum artrita. Cum ne ajută mai exact flavonoidele?

Totul are legătură cu capacitatea alimentelor bogate în antioxidanți de a „elimina radicalii liberi”.

Fiind un bioflavonoid major în alimentația noastră, quercetina, un „antioxidant polifenolic”, ajută la încetinirea procesului îmbătrânirii, deoarece reduce efectele stresului oxidativ asupra organismului. Stresul oxidativ are loc în organismul oricărui om, dar acesta este accelerat de lucruri precum o alimentație deficitară, un nivel ridicat de stres, de lipsa somnului sau de expunerea la substanțe toxice.

 Quercetina joacă un rol important în reglarea răspunsului sistemului imunitar la factorii de stres externi prin căi de semnalizare celulară numite kinaze și fosfataze, două tipuri de enzime și proteine ​​de membrană necesare funcției celulare adecvate.

Iată câteva dintre numeroasele ei beneficii:

Beneficii               

Scade inflamația

Inflamația este cauza principală a majorității bolilor, inclusiv a bolilor de inimă, a cancerului, a declinului cognitiv, a unor tulburări mentale și a bolilor autoimune.

În prezent, mulți specialiști, terapeuți și practicieni raportează utilizarea quercetinei pentru combaterea eficientă a afecțiunilor induse de inflamație, inclusiv:

  • „întărirea arterelor” (ateroscleroză)
  • colesterol ridicat
  • boli de inimă și probleme de circulație
  • rezistența la insulină si diabet
  • tulburări oculare, inclusiv cataractă
  • alergii, astm și febră de fân
  • ulcer de stomac
  • tulburări cognitive
  • gută
  • infecții virale
  • inflamația prostatei, a vezicii urinare și a ovarelor
  • sindromul oboselii cronice
  • cancer
  • infecții cronice ale prostatei
  • afecțiuni dermatologice, inclusiv dermatită și urticarie

Combate alergiile         

Specialiștii o consideră un antihistaminic și antiinflamator natural

Quercetina face posibilă reducerea efectelor alergiilor sezoniere și alimentare, plus astmul și reacțiile cutanate. Histaminele sunt substanțe chimice care sunt eliberate atunci când sistemul imunitar detectează o alergie sau o sensibilitate. Ele sunt responsabile pentru simptomele incomode cu care ne confruntăm când organismul are o reacție alergică.

Quercetina poate ajuta la stabilizarea eliberării de histamine din anumite celule imunitare, ceea ce duce la scăderea simptomelor, cum ar fi tuse, urticarie, buze sau limbă umflate și indigestie.

Sprijină sănătatea inimii

Datorită capacității sale de a reduce inflamația și stresul oxidativ, quercetina pare a fi benefică pentru persoanele cu tulburări legate de inimă și vasele de sânge. De pildă, consumul abundent de fructe și legume viu colorate ce conțin flavonoide scade riscul de boli cardiovasculare.

Studiile arată că diferite tipuri de flavonoide (quercetină, resveratrol și catehine, de exemplu) pot contribui la reducerea riscului de ateroscleroză. În plus, antioxidanții contribuie la scăderea nivelului colesterolului LDL, colesterolul „rău”, și reglează tensiunea arterială.

Deci dacă ai auzit vreodată că vinul roșu este bun pentru inima ta, asta e pentru că este o sursă naturală de quercetină. Este unul dintre principalele ingrediente active din extractul de vin roșu, care este asociat cu o funcție cardiacă mai sănătoasă.

Ajută în lupta împotriva durerii     

Administrarea suplimentelor cu quercetină poate ajuta la scăderea durerii asociate cu afecțiuni autoimune, cum ar fi artrita, precum și cu infecții, inclusiv cele ale prostatei și ale tractului respirator.

Flavonoidele sunt, de asemenea, implicate în atenuarea simptomelor prostatitei (inflamația prostatei) și ale artritei reumatoide (RA). S-a constatat că pacienții de artrită reumatoidă care au trecut de la o alimentație specific occidentală la una cu un aport mai mare de alimente bogate în antioxidanți (precum fructe de pădure, legume, nuci, rădăcinoase, semințe și germeni) au simțit o atenuare a durerilor și o incidență scăzută a simptomelor.

Sporește energia și rezistența         

Quercetina se adaugă la unele suplimente pentru sportivi.

Se crede că ajută la creșterea performanței sportive și a rezistenței, probabil datorită efectelor sale pozitive asupra fluxului sanguin.

Alte studii arată, de asemenea, că ajută la creșterea funcției imunitare și previne predispoziția la boli care pot apărea atunci când cineva se simte epuizat ca urmare a antrenamentului intens.

Ajută la combaterea cancerului

Potrivit unui studiu al Facultății de Medicină a Universității din Boston, există o legătură între o alimentație plină de nutritenți ce abundă în quercetină și alți antioxidanți și un risc redus de cancer. Quercetina poate ajuta la oprirea proceselor implicate în proliferarea și mutația celulară, dezvoltarea tumorilor și a simptomelor legate de tratamentele tipice pentru cancer, cum ar fi radioterapia sau chimioterapia.

Protejează împotriva tulburărilor neurologice

Există numeroase dovezi care arată că quercetina este neuroprotectoare.

Asta se datorează capacității ei de a apăra creierul împotriva stresului oxidativ și a inflamației, ceea ce duce la scăderea riscului pentru afecțiuni cognitive precum boala Alzheimer și demența.

Ca o curiozitate: Cafeaua, îndrăgita băutură consumată de majoritatea dintre noi, este, după cât se pare, asociată cu un risc scăzut de dezvoltare a bolii Alzheimer. Iar cercetările arată că efectele protectoare în fața acestei cumplite maladii se datorează componentei ei principale, și anume quercetinei, și nu cafeinei.

Alimente bogate în quercetină

Toate tipurile de plante gustoase roșii, verzi și cu pigment purpuriu vin la pachet cu quercetină – de exemplu, coacăzele, merele, ceapa roșie, dar și vinul roșu și chiar ceaiul verde sunt doar câteva dintre cele mai bune surse.

Unele dintre cele mai importante surse de quercetină pe care să le incluzi în alimentația ta sunt:

  • Mere
  • Ardei
  • Vin roșu
  • Cireșe negre și fructe de pădure (afine, coacăze, mure și altele)
  • Roșii
  • Legume crucifere, inclusiv broccoli, varză și varz de Bruxelle
  • Legume verzi cu frunze, inclusiv spanac, kale
  • Citrice
  • Cacao
  • Merișoare
  • Cereale integrale, inclusiv hrișcă
  • Sparanghel crud
  • Capere
  • Ceapa roșie crudă 
  • Ulei de măsline
  • Ceai negru și verde
  • Fasole/leguminoase
  • Plante aromatice, inclusiv salvie, soc și ginkgo biloba

Însă trebuie avut în vedere faptul că nivelul de quercetină din aceste alimente depinde de condițiile în care au fost cultivate. De pildă, potrivit unui studiu, roșiile organice par să conțină cu circa 80% mai multă quercetină decât cele crescute în mod convențional.

Alte studii arată că există o diferență în ce privește conținutul de quercetină în cadrul mai multor soiuri de tomate, indiferent de metodele de cultivare folosite.

Suplimentele cu quercetină

Quercetina are o biodisponibilitate scăzută, ceea ce înseamnă că organismul uman are o putere de absorbție scăzută a quercetinei. De aceea, suplimentele cu quercetină conțin și alți compuși, precum vitamina C sau enzime digestive precum bromelaina, deoarece acestea îi sporesc absorbția.

De asemenea, quercetina are un efect sinergic când este combinată cu alte suplimente cu flavonoide, precum resveratrolul, genisteina și catehinele.

Notă: Dozele mari de quercetină (mai mult de 1 g pe zi) pot cauza probleme renale. Persoanele care au afecțiuni renale sau femeile însărcinate nu trebuie să ia suplimente pe bază de quercetină. Înainte de a lua quercetină din suplimente, este bine să apelați la sfatul medicului dumneavoastră, deoarece aceasta poate interfera cu alte medicamente. 

Articol realizat și redactat de Mihaela Balint

 

SURSE:
American Cancer Society – cancer.org/Treatment/TreatmentsandSideEffects/
ComplementaryandAlternativeMedicine/
DietandNutrition/quercetin

Consumerlab.consumerlab.com/tnp.asp?chunkiid=21847

Natural Health, Natural Medicine: The Complete Guide to Wellness and Self-Care for Optimum Health, de Andrew Weil, MD

Natural Database – naturaldatabase.therapeuticresearch.com/nd/Search.aspx?cs=NONMP&s=ND&pt=100&id=294&fs=ND&searchid=37227192

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6194148/

 

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *